نوشته شده توسط : زهرا ریحانی

در مقالات گذشته به معرفی برخی از الگوریتم‌های گوگل پرداختیم و گفتیم که این الگوریتم‌ها کاربرد‌های متفاوتی دارند و هر کدام وظیفه جداگانه‌ای در اختیار دارند و همه این‌ها در کنار هم گوگل را به یک موتور جست‌وجوی بسیار قدرتمند تبدیل کرده است. چیزی که امروزه باعث شده است که گوگل به بزرگترین موتور جست‌وجوی دنیا تبدیل شود، همین الگوریتم‌های مختلف و دقیق آن است.

در سال ۲۰۰۹ گوگل اولین نسخه از الگوریتم جدیدی را معرفی کرد که تحولی بزرگی در فرآیند ایندکس شدن صفحات ایجاد کرد. الگوریتم کافئین، بسیار دقیق‌تر و سریع‌تر از الگوریتم‌های گذشته صفحات را ایندکس می‌کند و نتایج به روز و جدیدتر، با این الگوریتم در رتبه‌های بالاتری قرار می‌گیرند.

 

الگوریتم کافئین

کافئین برای اولین بار در آگوست ۲۰۰۹ معرفی شد و یک آپدیت جدید برای ایندکس کردن صفحات توسط ربات‌های خزنده گوگل است. با استفاده از این الگوریتم، صفحات ۵۰ برابر سریع‌تر از قبل ایندکس می‌شوند و نتایج جدیدتر و تازه‌تر در اولویت نمایش بالاتری قرار دارند. به گفته یکی از مهندسین نرم افزار گوگل:

کافئین نسبت به آخرین فهرست ما 50 درصد نتایج تازه‌تری برای جست‌وجوی وب دارد و این بزرگترین مجموعه محتوای وب است که ما ارائه داده ایم. چه یک خبر باشد ، چه یک وبلاگ یا یک پست در انجمن ، اکنون می‌توانید هرگونه محتوایی که به عبارت جست‌وجو شده شما نزدیک است را خیلی زودتر از آنچه که قبلاً ممکن بود پیدا کنید.

 

 

نحوه عملکرد الگوریتم کافئین

الگوریتم قبلی گوگل برای ایندکسینگ از چند لایه تشکیل می‌شد و لایه اصلی آن هر دو هفته یک‌بار به روز رسانی می‌شد و برای آپدیت یک فهرست قدیمی، کل صفحه را تجزیه و تحلیل می‌کرد. این بدان معنی است که برای ایندکس کردن یک صفحه جدید و یا ایندکس دوباره صفحه قدیمی که آپدیت شده زمان بسیار زیادی باید صرف می‌شد تا در فهرست جست‌وجوهای گوگل قرار گیرد؛ و این یعنی کاربران دیرتر به اطلاعات به روز دسترسی داشتند.

در الگوریتم کافئین، هر صفحه به قسمت‌های کوچک‌تری تجزیه شده و هر قسمت به صورت جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد؛ از سوی دیگه ربات‌های خزنده به طور پیوسته و در سطح جهانی در حال خزش در صفحات وب‌ هستند و در صورت مشاهده تغییر و یا صفحات جدید، این موارد را مستقیما به فهرست اضافه می‌کند. این به این معنی است که شما می‌توانید اطلاعات تازه‌تر را سریع تر در اختیار داشته باشید.

کافئین به ما اجازه می‌دهد صفحات وب را در مقیاس عظیم فهرست بندی کنیم. در واقع، هر ثانیه کافئین صدها هزار صفحه را به طور موازی پردازش می کند. کافئین در یک پایگاه داده تقریباً 100 میلیون گیگابایت فضای ذخیره سازی را اشغال می‌کند و اطلاعات جدید را با سرعت صدها هزار گیگابایت در روز به آن اضافه می کند.

 

مفهوم دیگری که برای ربات های گوگل بسیار اهمیت دارد میزان اعتبار صفحه page authority است.

 

 

تاثیر الگوریتم کافئین بر وب‌سایت

برخلاف دیگر آپدیت‌های گوگل که به دنبال بهبود الگوریتم‌های رتبه بندی اند(مثل الگوریتم هیلتاپ)، این الگوریتم تاثیر چندان زیادی روی رتبه بندی‌های سایت نداشته اما برخی از وب‌سایت‌ها شاهد افت رتبه بودند. با راه اندازی این الگوریتم گوگل توانایی خزیدن سریع‌تر و تجزیه و تحلیل بیشتر و ایندکس کردن سریع‌تر را دارد و سایت‌هایی که مطالب به‌روز و جدید تولید کنند، جایگاه بهتری خواهند داشت.

از دیگر تاثیرات مهم این الگوریتم بر روی وب‌سایت این است که با توجه به اینکه با ورود الگوریتم کافئین، ربات‌های گوگل با سرعت بسیار بیشتری صفحات را ایندکس می‌کنند، تمامی سایت‌ها ایندکس خواهد شد و شانس حضور در نتایج گوگل را خواهند داشت.

با توجه به اینکه این الگوریتم به دنبال به روز بودن و تغییر است، شما به عنوان ادمین یک وب‌سایت می‌توانید به مرور مطالب گذشته وب‌سایت خود را به روز کنید تا دوباره ایندکس شوید و شانس حضور بیشتری در فهرست نتایج گوگل داشته باشید.

همچنین شما به عنوان مدیر وب سایت لازم است با فاکتورهای سئو آشنا باشید.

منبع: سایت طراحی وب سایت مه ویژن

 

 

 


:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : زهرا ریحانی

چگونه از بازدید صفحات وب‌سایت خود آگاهی داشته باشیم؟ از کجا متوجه شویم که صفحات ما توسط ربات‌های گوگل ایندکس شده اند؟ کدام مقالات وب‌سایت ما بازدید بیشتری داشته و برای مخاطبانمان جذاب‌تر بوده اند؟ مخاطبان وب‌سایت ما با تلفن همراه سایت ما را مشاهده کرده اند یا با لپ تاپ؟

پاسخ تمامی سوالات بالا یک کلمه است؛ گوگل سرچ کنسول. گوگل سرچ کنسول یک ابزار قدرتمند است که توسط شرکت گوگل ارائه شده است و به وسیله آن صاحبان وب‌سایت و متخصصان سئو می‌توانند اطلاعات بسیار سودمندی را درباره‌ی وب‌سایت خود بدست آورند.

این ابزار در گذشته با عنوان Google Webmaster Tools شناخته می‌شد اما از آنجا که این‌ روزها تنها وبمسترها نیستند که از این ابزار استفاده می‌کنند نام آن به google seach console تغییر کرد. گوگل سرچ کنسول این روزها به یک ابزار حیاتی برای تمامی صاحبان وب‌سایت‌ها تبدیل شده است و توجه به آمار و ارقام‌های آن امری بسیار ضروری است. در این مقاله به معرفی گوگل سرچ کنسول و آشنایی با برخی از بخش‌های آن می‌پردازیم و همچنین نحوه استفاده از آن برای وب‌سایت خود را نیز آموزش می‌دهیم. اگر صاحب هرنوع کسب‌وکاری هستید که یک وب‌سایت دارد، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول یک ابزار ارائه شده توسط گوگل است که وضعیت وب‌سایت‌ها را در موتورهای جست‌وجو بررسی می‌کند. این ابزار رایگان بوده و در اختیار تمامی صاحبان وب‌سایت قرار دارد و اطلاعات مفیدی نظیر بازدیدهای سایت از گوگل، کلید واژه‌های جست‌وجو شده،‌ لینک‌ها و بک‌ لینک‌ها، صفحات ایندکس شده، دسترسی ربات‌ّهای گوگل به وب‌سایت‌ شما و صدها اطلاعات آماری مفید دیگری را در اختیار شما می‌گذارد.
اگر شما هم به دنبال افزایش رتبه سایت خود و بهینه سازی آن برای موتور‌های جست‌وجو هستید، Google search console کمک بسیار زیادی در این زمینه به شما خواهد کرد. از آنجایی که این ابزار، اطلاعات به روزی را در اختیار ما قرار می‌دهد، به کمک آن می‌توان از میزان عملکرد سایت خود باخبر شویم.

 


چرا استفاده از گوگل سرچ کنسول مهم است؟

گوگل سرچ کنسول یک ابزار رایگان و به روز است و شما با استفاده از آن می‌توانید به راحتی عملکرد وب‌سایت خود را ردیابی کنید. با استفاده از گوگل سرچ کنسول شما متوجه ضعف وب‌سایت خود خواهید شد و متوجه شوید که کدام بخش از وب‌سایت شما نیاز به کار دارد؛ اما گذشته از تمام این‌ها یکی از علت‌های مهم استفاده از گوگل سرچ کنسول این است که در صورت مواجهه با خطا به شما هشدار می‌دهد و از این رو شما به سرعت می‌توانید خطای به وجود آمده را رفع کنید.

 

آشنایی با بخش‌های مهم گوگل سرچ کنسول

بخش overview

اولین قسمت گوگل سرچ کنسول منو overview است که اطلاعات کلی در باره تعداد بازدید کنندگان ول‌سایت را به ما میدهد.

بخش performance

می‌توان گفت که این بخش، مهم ترین بخش گوگل سرچ کنسول است و شما می‌توانید اطلاعات وب‌سایت خود را به صورت جزئی‌تر ببینید. در این بخش می‌توانید تعداد کلیک‌های دریافتی، ایمپرشن‌ها، میانگین نرخ کلیک (CTR)و میانگین رتبه سایت در موتور جست‌وجو را به طور روزانه ببینید.
از ویژگی‌های منحصر به فرد این قسمت این است که شما می‌توانید با اعمال فیلترهای مختلف، نتایج جزئی‌تری را نیز ببینید. یکی از کاربردی‌ترین فیلترها، فیلتر بر اساس کلمات کلیدی است. شما در این قسمت می‌توانید ببینید که هرکدام از کلمات کلیدی شما چه تعداد کلیک دریافت کرده اند.
همچین در قسمت DEVICES میتوانید ببیند که کاربران شما با چه دستگاهی وارد وب‌سایت شما شده اند. از این رو می‌توانید با توجه به بالا بودن تعداد کاربران تلفن هوشمند، سایت خود را برای این بازدید کنندگان بهینه کنید.

بخش URL inspection

در این قسمت می‌توانید آدرس صفحه مورد نظرتان را وارد کرده اطلاعات دقیق مربوط به آن صفحه را دریافت کنید. اطلاعاتی همچون اینکه آیا آن صفحه ایندکس شده است یا خیر، در سایت مپ تعریف شده است و در دسترس ربات‌های گوگل است یا خیر؟

بخش Index

این قسمت از دو بخش coverage و sitemap تشکیل شده است که در ادامه هر کدام را به مختصر توضیح می‌دهیم:

Coverage

در این قسمت شما می‌توانید ببینید که گوگل چه صفحاتی از وب‌سایت شما را ایندکس کرده است. این چهار نوع اطلاعات به ما می‌دهد:
صفحاتی که ایندکس شده اند
صفحاتی که در هنگام ایندکس با خطا مواجه شده اند
صفحات دارای هشدار
صفحات ایندکس نشده

Sitemap

سایت مپ یک فایل xml است که به خزنده‌های گوگل کمک می‌کند صفحات وب‌سایت ما را بهتر کاوش کنند. این فایل حاوی اطلاعات تمامی صفحات وب‌سایت ما است. در این بخش می‌توانید صفحاتی را که در نقشه سایت دچار خطا هستند را پیدا کنید.

 

گوگل سرچ کنسول بخش‌های متفاوت زیادی دارد که ما در اینجا تنها به بخشی از آنها اشاره کردیم. برای آشنایی با دیگر بخش‌های آن اینجا کلیک کنید.


اگرچه ثبت وب‌سایت در google search console اجباری نیست و در صورتی که وب‌سایت خود را ثبت نکرده باشید هم صفحات آن ایندکس می‌شوند، اما استفاده از این ابزار قدرتمند دید بهتری در رابطه با وب‌سایت به شما می‌دهد و با کمک آن می‌توانید سئو سایتتان را ارتقا دهید و به نتایج اولیه جست‌وجوی گوگل راه پیدا کنید.



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 آبان 1399 | نظرات ()